2009-05-07

jatuh cinta lagi 13

Tawaran DZ minggu lepas masih bermain-main di benaknya. Menjadi tunang kontrak selama setahun. Gila. Memang gila. Kenapalah cepat sangat dia mengalah.
‘Kenapalah boleh jumpa dengan mamat sengal macam tu. Menyusahkan hidup aku je. Adoi..boleh botak kepala aku fikir benda nilah.’ Fenn mengomel dalam hati. Memang dia tidak boleh tidur bila memikirkan masalah itu. Siang malam asyik teringatkan benda tu saja. Kalau tak nak fikir, kena fikir jugak sebab dah janji dengan mangkuk jamban tu. Wa….amma appa…

“Faz, itu hari I nampak you dengan sorang mamat dekat parking. Siapa? Pakwe ye..” Raja yang jalan beriringan dengan Fenn menuju ke meeting room cuba mengorek rahsia.
‘Ish, busy body betul lah tambi ni. Suka hati akulah nak jumpa dengan siapa pun.’
“Ha’ah. Pakwe. Kenapa? You nak kenal dengan dia ke?”
“Hai, nampaknya melepas lagi lah I kali ni.” Raja buat muka seposen.
“Bukan kali ni je. Memang takkan dapat.” Saja Fenn menyakitkan hati Raja. Bukan boleh dilayan sangat tambi sorang ni. Nanti makin naik daun.

“Tak de kerja lain nenek ni. Berangan je. Ko kenapa? Cuba story kat aku.” Macam nak tembus tv Fenn tenung. Problem memanjang minah ni sorang. Naik pening Mek.
‘Nak cerita ke tak nak? Tapi kalau tak cerita kat Mek, nak cerita kat siapa lagi. Manalah tau, dia ada apa-apa idea.’
“Mek, aku ada benda nak story kat kau ni. Tapi ko kena janji dulu tak boleh cerita kat orang lain tau.” Fenn membetulkan duduknya menghadap Mek.
“Aku tau. Ko memang penuh dengan problem.” Jawab Mek selamba.
“Tapi ni problem besar. Antara hidup dan mati.”
“Memanglah. Kalau tak hidup, mati lah.” Mek dah mengekeh ketawa.
‘Ish minah sorang ni. Orang betul-betul, dia main-main pulak. Sekali aku backhand kang, terus masuk kuali.’
“Malas lah story macam ni. Orang serius, dia main-main pulak.” Rajuk Fenn. Mek masih dengan ketawanya.
“Ok..ok. Ala bucuk, bucuk. Aku gurau je. Ok, aku dengar ni.”
“Macam ni. Ko ingat kan dekat si Iqram tu. Hari tu aku jumpa dia. Eh, bukan. Dia datang jumpa aku.”
“Sama lah tu. Ko jumpa dia jugak. Hah, apa lagi dia nak. Budak ni, sekali tak kena flying kick aku, memang tak serik tau.” Jelas sekali Mek begitu tidak menyenangi Iqram. Berkerut mukanya menahan marah.
“Dia ajak aku tunang.” ‘Cakap je lah terus. Senang.’
“WHAT!!!” Mek menjerit kuat. Agaknya satu apartment ni pun boleh dengar.
‘Aku dah agak dah. Mesti minah ni terkejut beruk.’
“Ko biar benar Fenn. Habis tu kau terima ke?” Mek masih terkejut.
“Tu yang aku tengah pening ni. Aku tak tahu nak buat macam mana. Dia kata, tunang setahun pastu putus lah. Nak bagi mama dia happy je.”
“Hah? Mangkuk jamban punya mamat. Otak orang biol mana dia pakai ni? Suka-suka hati nak suruh jadi tunang dia. Lepas puas maki orang selori, pastu senang-senang pulak nak suruh jadi tunang. Ish, sengal tahap gaban betullah mamat ni.” Mek menumbuk-numbuk bantal tanda geram.
“Tu lah. Mula-mula aku pun fikir macam tu. Dah puas aku tolak. Dia tetap jugak merayu-rayu. Kau tahu lah aku kan. Mana tahan kalau orang merayu-rayu macam tu.”
“Ish, tak boleh Fenn. Tak boleh. Biar padan muka dia. Ajar sikit.” Memang marah benar Mek dengan Iqram.
“Tapi bila dia kata dia nak mama dia happy, aku jadi serba salah lah pulak. Disebabkan aku, auntie masuk wad. Aku fikir, kalau aku terima maybe aku boleh tebus kesilapan aku tu.”
“Ko tak salahlah Fenn. Kan auntie tu dah maafkan kau. Salah dia jugak kan. Lagipun, kalau kau terima, lepas tu putus, aku rasa terus masuk kubur auntie tu.”
“Ish, ko ni tak baik Mek doa macam tu.” Tapi memang betul pun apa yang Mek kata tu.
“Takde lah. Betul apa aku cakap. Aku Cuma bagi pandangan aku je. Tapi, kalau kau rasa kau nak terima lamaran tu, depends la.” ‘Kesian betul kawan aku ni. Lepas satu-satu masalah. Nasib kau la Fenn.’
“Nantilah aku fikir balik. Tapi sekarang ni kan aku rasa…” Muka Fenn berkerut.
“Rasa apa?” Mek hairan. Kenapa pulak minah ni?
“Laparlah..hehehe…” Fenn sengih, dah macam kambing pak Hassan.
“Ceh, kurang asam keping betullah. Aku ingatkan apa tadi.” Bantal yang dipegang tadi selamat mendarat di muka Fenn.

Masalah dia dan DZ mesti diselesaikan hari ini juga. Apa nak jadi, jadilah. Yang penting, lepas ni, dia boleh hidup dengan aman.
“Aku tak boleh terima idea kau. Aku mintak maaf tapi aku tetap tak setuju. Kau cari je lah orang lain.” Fenn terus-terang. Itu yang sebaiknya.
“Tapi hari tu kan kau kata kau setuju.”
“Bila masa pulak aku kata aku setuju. Aku kata aku akan fikirkan dulu la.” Sekolah darjah berapa mamat ni? Benda senang macam tu pun tak boleh beza ke.
“Sama lah tu. Tapi please lah. Kenapa taknak pulak ni?” DZ buat suara kesian.
“Eh, ko ni tak faham bahasa ke? Aku kata aku tak nak, maknanya aku tak nak lah. Dah lah, aku busy. Lepas ni ko jangan ganggu aku lagi. Lepas ni, aku tak kenal ko dan ko pun tak perlu nak buat-buat kenal aku lagi. Faham?” panggilan terus diputuskan.
‘Huh lega. Masalah dah settle. Sekarang, aku boleh hidup dengan aman tanpa gangguan makhluk tu lagi.’
“Hello…Damn!” DZ menghentak tangannya ke meja.
‘Tak pe. Aku akan buat sampai ko setuju dengan cadangan aku walau dengan apa cara sekali pun. Ko tunggu je lah nanti. Masa tu nanti, ko sendiri yang akan merayu-rayu nak kahwin dengan aku.’ DZ senyum penuh makna.

8 comments:

  1. hehehe...
    apalasi DZ tu nk wat ek???cpt la smbung,..post la sepupuku suamiku..
    nk bc

    ReplyDelete
  2. best cite ni sambung la lagi,

    ReplyDelete
  3. ahaaaaaa...
    ape la rncgn si DZ nieh??
    smbung2..

    ReplyDelete
  4. wah..DZ nk kawin ngan fenn..
    xsabar nk tgg next n3..

    ReplyDelete
  5. princess fantaghiro---- sambung la lagi cerita2 ni best

    ReplyDelete
  6. cerita-ceriti menarik2 belaka tp font tulis tu bagi la besar sikit.. naik juling mata membacanya hehehe.......

    ReplyDelete
  7. wah...nice story line...
    the part fazreen and her late husband really touching....their true love is really unbreakable...

    btw, faz dgn dz pun not so bad, really catchy part especially part yg diorg gaduh tuh... mau terkekeh kekeh jugak la dpn skrin laptop ni....

    to the writer, thumbs up k! keep on writing and posting the entry...
    ganbarimashou!

    ReplyDelete
  8. best2 cite ni..suke la..suke 2 2 novel yg awak tulis ni..da abes cuti nti..bgla n3 bru ek..
    ape la DZ nk wat ni..baran tol DZ ni..

    -cheesecake-

    ReplyDelete