2012-04-09

jangan merajuk sayang 7

ada sudehhhh..hehehe...silakan!!!

saye dah tukar tajuk dia...tajuk ni buat sementara aje smentara memikirkan tajuk yg lebih ok..hehehe.


Siti Fatimah betul-betul tak ada mood hari ini. Berita tergempar yang diterima semalam betul-betul buat hidupnya kucar-kacir. Di sekolah, tak pasal-pasal anak murid yang tak bersalah jadi mangsa bebelan pedasnya. Nasiblah. Firdaus pun jadi mangsa sekali. Lantaklah. Memang padan dengan muka mamat tak reti bahasa tu. Dah tahu orang tengah banyak kerja, nak juga menyelit. Mana tak naik angin.

“Kau ni dah kenapa mak cik? Dari tadi aku tengok monyok aje. Macam ayam berak kapur dah muka kau tu. Cuba senyum sikit.” Bob rimas tengok muka Siti Fatimah asyik muncung dari tadi. Dia nak buat kerja pun tak senang.

“Pandailah kau. Ayam berak kapurlah. Cicak sembelitlah. Macamlah kau pernah tengok.” Nak buat lawak pun biarlah kena sikit. Tak ada perasaan nak gelak.

“Kau ni pun, nama aje cikgu sekolah. Peribahasa pun tak tahu.” Tempelak Bob. Tangannya ligat menyulam manik-manik di baju yang ditempah pelanggan.

“Aku cikgu matematik. Bukannya cikgu bahasa melayu.” Sedaya mungkin dia nak lupakan berita semalam. Macam-macam dia buat. Cuba sibukkan diri dengan kerja, tapi tak jalan juga. Rimas dibuatnya.

“Aku tahulah. Ni, kau tak nak cerita kat aku ke apa masalah kau? Manalah tahu aku boleh tolong. Tolong dengar pun kira jadilah kan?” Risau pula dia tengok keadaan Siti Fatimah begitu. Nampak daripada gayanya, macam penyakit kronik. Datang bulan ke?

“Mak aku suruh aku kahwin.” Siti Fatimah mengeluh berat di hujung kata-katanya. Bob jugalah jadi tempat meluahkan perasaannya. Walaupun kadang-kadang sakit hati juga dengar nasihat gila-gila mamat lembut ni.

“La...itu ke sebabnya? Habis tu, apa masalahnya? Kahwin sajalah. Itu pun susah.” Tak faham betul dengan minah senget seorang ni. Nak suruh kahwin pun jadi masalah. Orang lain berebut-rebut nak kahwin, dia boleh pula tak nak kahwin.

“Ini yang aku malas nak cerita dengan kau ni. Membazir air liur aje. Dah lah. Aku nak baliklah macam ni.” Merajuk. Orang tengah stress dia boleh buat main-main pula. Tumbuk sebiji baru tahu.

“Ya lah. Dah mak kau suruh kahwin, apa yang kau nak susahkan sangat? Dia ada carikan calon untuk kau ke?” Tak payah nak mengada-ngada. Merajuklah konon. Buang tenaga.

“Dah. Itulah masalahnya. Aku tak ada feel lah dengan mamat tu. Muka macam mamat poyo aje.” Bayang-bayang wajah lelaki yang bernama Ryzal itu samar-samar di pandangannya. Dia tak simpan gambar Ryzal. Diserahkan kembali kepada emaknya. Tak kuasa nak simpan. Buat menyemak aje.

“Jadi, kau dah tengoklah calon laki kau tu? Hensem tak?” Bob berhenti menjahit manik-manik. Cerita Siti Fatimah macam makin menarik pula. Dia suka kalau cerita bab mamat-mamat hensem ni.

“Entah, biasa aje aku tengok. Masalahnya sekarang, aku tak nak kahwin dengan dia. Aku tak kenal dia. Macam mana aku nak kahwin?” Siti Fatimah dah nak menangis. Sungguh-sungguh dia tak nak kahwin dengan Ryzal tapi bila mengingatkan harapan emaknya, sesak jadi dadanya.

“Apa nama dia?” Bob seakan tak kisah dengan rintihan Siti Fatimah. Dia lebih berminat nak dengar mengenai bakal suami Siti Fatimah. Macam dah terbayang baju pengantin yang nak dibuat untuk Siti Fatimah. Mesti meletup.

“Ryzal. Bob, aku tengah cerita benda lain, boleh pula kau tanya benda lain. Kau nak tolong aku ke tak nak ni?” Geram betul. Tadi cakap nak tolong.

“Aku nak siasatlah dulu bakal laki kau tu. Lepas tu barulah aku fikirkan cara nak tolong kau.” Siti Fatimah menjeling tajam. Banyaklah nak siasat. Nak menggatal tu maksudnya.

“Ryzal. Sedap juga nama dia. Cuba kau cakap dengan aku kenapa kau tak suka dengan dia. Kau bagi sepuluh sebab pun dah tak apa.” Selamba. Siti Fatimah jegil mata.

“Kau gila?”

“Tak adalah. Aku gurau saja. Hah, cepatlah bagitahu. Kenapa kau tak suka Ryzal? Kalau tak suka, boleh bagi kat mak aje.” Gedik. Siti Fatimah jelir lidah.

“Sebab aku tak sukalah. Ok, cuba kau bayangkan. Kau tak kenal pun orang tu. Batang hidung pun tak pernah nampak. Tup...tup, kau kena kahwin dengan dia. Tak ke gila? Dibuatnya dia tu ada sawan ke, perogol ke, perompak ke. Eh, silap-silap hari bulan, aku yang sawan tahu.” Masih lagi dengan prasangka buruknya. Seminit pun dia tak boleh nak berfikiran positif.

“Kau ni pun satu. Yang kau pergi fikir yang buruk-buruk tu kenapa? Takkanlah mak kau tu desperate sangat nak suruh kau kahwin sampai dah tak boleh pilih yang mana baik yang mana jahat? Lagi satu, kalau mamat tu sewel ke, perogol ke, perompak ke, takkanlah mak dia tu jahat sangat nak bagi anak dia tu dekat kau? Apalah perempuan ni. Sengal.” Bebel Bob. Siti Fatimah makin monyok. Nampaknya Bob tidak menyebelahi dia. Menyampah!

“Tapi aku tak kenal dia Bob. Aku tak nak salah pilih. Kahwin bukan sehari dua. Kalau boleh, untuk selamanya. Sampai ke syurga.” Dia punya impian. Impian mengenai perkahwinan. Dia harap sangat yang dia dapat miliki seorang lelaki bergelar suami sehingga ke akhir hayatnya. Cukup seorang lelaki.

“Tapi kau boleh berkenalan dengan diakan? Itupun jadi masalah. Apalah kau ni. Sebelum kau kahwin, kau jumpalah dia dulu. Kenal dulu. Lepas tu, kau buatlah keputusan.” Siti Fatimah tak menjawab. Bob pun hairan. Takkan itu pun tak boleh fikir? Kalau dah tak nak tu, macam-macamlah alasan.

“Aku takutlah Bob. Mak aku mengharap sangat yang aku kahwin dengan Ryzal. Macam mana nanti kalau lepas jumpa pun aku tak berkenan dengan dia? Takkan aku nak terima juga dia jadi suami aku? Dan kalau aku tolak, macam mana pula dengan mak aku? Aku betul-betul buntu.” Air matanya bergenang. Sesaat dua, air jernih itu mengalir membasahi pipinya.

“Mak cik, cuba kau fikir postif sikit. Sikit aje. Aku tak minta banyak. Cuba kau bayangkan lepas kau jumpa dia, kau suka dengan dia. Lepas tu kau kahwin dengan dia. Mak kau pun gembira, kau pun bahagia. Boleh tak?” Bob geleng kepala. Asyik nak fikir negatif aje. Bilalah nak maju.

“Aku pun harap benda yang sama Bob tapi aku tak boleh paksa hati aku ni untuk berhenti memikirkan pelbagai kemungkinan yang mungkin boleh berlaku.” Air mata diseka. Siapa yang tak nak bahagia.

“Siti, macam nilah. Satu saja yang aku boleh nasihatkan kau. Kau jumpa dulu Ryzal. Lepas kau dah jumpa dia, kau buatlah keputusan. Kalau kau tolak sekalipun lamaran tu, at least kau dah ada alasan yang kukuh.” Bob kembali serius. Baju pelanggan diletakkan ke bawah. Dia pandang wajah kasihan Siti Fatimah. Susah betul Siti Fatimah nak jatuh cinta. Tak tahulah kenapa.

Siti Fatimah diam. Sebetulnya memang begitu caranya. Tapi dia tetap juga bimbang. Macam mana kalau sebenarnya, Ryzal juga dipaksa berkahwin oleh ibunya? Macam mana kalau dia terjatuh hati dengan Ryzal dan Ryzal tak sukakannya? Takkan dia nak kahwin dengan orang yang tak cintakannya? Makin terseksa nanti. Ya Allah, berilah sedikit petunjuk.

“Aku balik dululah Bob. Dah nak Maghrib ni. Tengoklah macam mana nanti. Anyway, thanks sebab sudi dengar masalah aku. Ni yang aku sayang dekat kau ni.” Beg tangan dicapai. Baju kurung yang masih setia melekat di badannya dibetulkan. Bob juih bibir. Meluat.

“Bila aku bagi nasihat, kau sayanglah. Bila aku kutuk, kau menyampah macam nak suruh aku mati.” Bob sekadar bergurau. Siti Fatimah senyum sebaris. Siapa yang tahan dengan mulut celupar kau?

>>

Ryzal masih tak puas hati. Badan dihempas kuat ke kerusi. Dah nak masuk Maghrib tapi dia masih lagi di pejabat. Sesuatu yang sangat jarang dilakukan. Biasanya pukul lima dah lesap dari pandangan. Bukan terus pulang ke rumah, tapi melepak di mana-mana dengan kawannya. Tapi hari ini dia tak ada hati nak buat semua tu. Nak balik rumah lagilah dia malas. Geramnya masih terasa.

“Geng, apahal dengan kau ni? Kau tak nak balik lagi ke?” Tegur Norman. Dia sudah berkira-kira mahu pulang tapi langkahnya terhenti di hadapan bilik Ryzal. Masih berpenghuni. Pelik.

“Kau balik ajelah dulu. Aku banyak kerja ni.” Ryzal buat-buat buka fail di atas mejanya. Tapi pandangannya langsung tak menghala ke situ.

“Kau nak tipu aku pun agak-agaklah sikit. Setahu aku orang angau aje yang baca fail terbalik. Kau ni dah kenapa? Awek mana pula yang kau dah sangkut ni? Tak nak share dengan aku ke?” Pintu bilik Ryzal ditutup. Dia duduk di hadapan kawannya itu. Kalau nak tahu pasal awek-awek Ryzal, tanya saja dengannya. Semuanya dia tahu. Nama apa, kerja apa, bila kenal, bila putus, semua ada dalam poketnya.

“Mana ada. Aku ada kerja lagi ni. Nanti aku baliklah.” Kedudukan fail dibetulkan. Apa yang dia tengah baca pun dia tak tahu. Telinganya masih lagi terngiang-ngiang suara tinggi mamanya semalam. Nama perempuan pilihan mamanya juga masih melekat kuat di benaknya.

“Kerja apa budak tu? Mana kau kenal dia?” Kata-kata Ryzal tak diendahkan. Tak payah nak berahsia-rahsia sangat dengan dia. Selama ini pun, dia juga yang tolong tutupkan rahsia Ryzal bila lelaki itu cuba main kayu tiga. Memang playboy tahap dewa.

“Apa yang kau mengarut ni? Mana ada siapa-siapa. Dahlah, aku nak balik!” Serabut. Makin serabut. Ingatkan duduk kat pejabat bolehlah tenangkan fikiran sekejap, tapi sama saja. Mamat mata sepet ni memang nak kena betullah.

“Hei, sejak bila pula kau nak rahsia-rahsia dengan aku ni? Macam kes berat saja?” Norman mengekori langkah Ryzal yang sudah meninggalkan biliknya. Tak akan putus asa selagi tak tahu rahsia Ryzal.

Ryzal tak menjawab. Langkahnya diteruskan. Dia tak terus ke parkir kereta sebaliknya melencong ke restoran di sebelah syarikat milik papanya. Norman setia mengekori dari belakang.

“Cuba kau story sikit dekat aku. Manalah tahu aku boleh tolong. Apasal? Awek yang kau berkenan tu dah ada balak ke?” Ryzal terus diterjah dengan soalan. Masih lagi membisu. Tak tahu macam mana nak mulakan. Patut ke dia ceritakan kepada Norman? Selama ini pun, Norman juga yang banyak simpan rahsianya.

“Ok, kalau kau tak nak share dengan aku tak apa. Aku balik dululah. Malam ni aku tak keluar dengan kau. Aku dah janji dengan awek aku. Kau keluarlah seorang.” Macam merajuk tapi sebenarnya dia sengaja mengugut. Mesti Ryzal akan ceritakan masalahnya lepas ni. Beg sandang dicapai.

“Man, aku ada masalah sikit.” Hah, kan dah cakap. Mana boleh nak main rahsia-rahsia dengan Norman. Norman ukir senyum. Dia duduk kembali.

“Kan senang kalau kau cakap dari tadi. Tak adalah aku pening kepala nak buat andaian bukan-bukan. So, apa masalahnya?” Norman membetulkan duduknya. Bersedia nak dengar masalah Ryzal. Tapi dia yakin seratus peratus. Mesti pasal perempuan.

“Mama aku suruh aku kahwin.” Ryzal mengeluh kuat. Pandangannya dilontar sejauh mungkin. Lampu-lampu neon pelbagai warna yang mula terpasang langsung tak mampu nak ceriakan hatinya.

“La....aku ingatkan masalah apalah tadi. Emak suruh kahwin rupanya. Jadi, apa masalah kau? Nak kata kau ni gay, makwe keliling pinggang.” Nak suruh kahwin pun susah.

“Masalahnya mama aku dah carikan aku calon. Aku tak sukalah.” Siti Fatimah. Nama itu masih lagi berlegar-legar di ruang mindanya. Siapalah Siti Fatimah ni? Kenapa mama boleh pilih perempuan dengan nama kampung macam tu?

“Hah, itu lagi bagus. Tak payah kau pening-pening kepala nak pilih awek. Rezeki depan mata beb. Rembat sajalah.” Ini namanya kahwin percuma. Pakej lengkap. Tak payah susah-susah.

“Banyaklah kau punya rezeki. Ini bala namanya. Batang hidung pun kau tak pernah nampak, entah kurus ke gemuk, hitam ke putih, kau senang-senang nak kahwin dengan dia? Memang taklah.” Terbayang wajah perempuan comot yang gemuk dan pendek. Macam orang kampung zaman dulu-dulu. Ish, tak sanggup.

“Hah, kalau kau tak nampak batang hidung dia, kau pergilah teropong. Cari kat mana batang hidung dia. Bukan setakat batang hidung kau boleh nampak, dengan bulu-bulu hidung sekali kau boleh nampak. Apalah kau ni, belajar sampai London, tapi benda macam tu pun kau tak boleh nak fikir.” Norman ketawa. Ryzal menjeling marah. Nak buat lawak bodoh tak kena tempatlah. Ada juga yang makan kaki nanti.

“Masalahnya aku tak nak kahwin!” Itu yang paling utama. Dia tak nak kahwin. Kalau nak kahwin pun, dia nak cari sendiri calonnya. Bukan dia tak boleh dapat. Macam Siti Nurhaliza pun dia boleh dapatlah.

“Sebabnya? Ke kau ni sebenarnya....” Norman kecilkan matanya yang sepet. Ryzal dipandang atas bawah.

“Gila kau! Aku straightlah.” Norman ketawa berdekah-dekah. Tak cakap pun dia tahu. Dah terbukti kejantanannya.

“Habis tu?”

“Kau tahu tak, nama budak perempuan yang mama aku pilihkan tu adalah Siti Fatimah. Aku tak tahulah perempuan kampung mana yang mama aku kutip. Perempuan macam tu kau nak jadikan bini? Geli aku.” Meremang bulu roma bila mengingatkan apa yang dia fikirkan.

“Sebab tu aje? Kalau aku cakap kau ni bengap, kau marah. Hei kawan, nama tak menjamin apa-apa tau? Kau tengok anak perempuan Tan Sri Ariff, pemilik AA Corporations tu. Nama anak dia semuanya nama klasik tau tapi orangnya cantik nak mampus. Kau ada tanya mama kau mana dia kenal perempuan tu?” Terbayang salah seorang anak dara Tan Sri Ariff yang cun. Ummi Kalthum namanya. Putih melepak. Badan macam Beyonce. Bergegar lutut tengok.

Ryzal geleng kepala. Dia terdiam. Ya tak ya juga. Kenapa dia tak boleh fikir benda tu ya? Mama ada ke kawan yang duduk di kampung? Yang dia tahu mama aktif dengan persatuan. Ahli-ahlinya pun mak-mak datin. Entah-entah anak salah seorang ahli persatuan itu.

“Itulah kau. Lain kali korek dulu sampai lubang cacing. Ini tak, nak naik angin aje kerja. Dah, aku rasa kau patut balik sekarang. Mula-mula kau kena minta maaf dengan mama kau. Lepas tu, kau tanya mama kau elok-elok. Barulah betul. Apalah kau ni.” Perli baik punya. Ryzal tak menjawab. Mungkin berfikir tentang apa yang Norman cakapkan tadi. Huh, tadi nak rahsia sangat.

“Aku balik dululah. Malam ni macam mana? Kat tempat biasa?”

“Aik, tadi kata nak keluar dating dengan awek?” Muda-muda dah nyanyuk. Sengal.

“Tadi tu aku acah aje. Kalau tak, kau tak nak cerita kan? Bijak tak aku?” Ketawanya meledak lagi. Ryzal rasa nak pelangkung dengan kerusi. Nasib baik tempat awam.

Ryzal mencongak sendiri. Apa kata dia ikut nasihat Norman. Balik rumah dan tanya betul-betul dengan mama. Mana tahu, Siti Fatimah yang ini cantik orangya. Kalau seksi itu satu bonus. Lagipun, bukannya lepas kahwin tak boleh enjoy macam sekarang. Dia kan lelaki. Suka hatilah nak buat apa pun.

1 comment:

  1. best juga jalan cite ni ye... tunggu
    next n3 pula nk tau ape cite si Ryzal
    dn Siti Fatimah... adakah jodoh untuk
    mereka berdua?

    ReplyDelete