2012-09-03

repost Tanya Sama Hati 1 & 2


assalamualaikum semua...ape kabo??rasenye tak terlambat lagi utk sy mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua blogger & pembaca semua...raya..raya juga..makan..makan juga tapi kesihatan kena jaga gak ok!!
hmm..ok berbalik kepada citer sy kali ni...novel ni sy da pernah post dulu..tapi yg skrg ni sy da edit sket...agak2 macam boleh diterima akal sket kot..hehehe...
ape2 pun..korang bace la dulu..tgk camner..kalo tak ok, gtau la eks..hehe..
enjoyyyyyyyyyzzzzzzzzzzz!!!!
Bab 1
Malaysia, 1997
Tudung putih yang melekat di kepala dikibas-kibas. Panas yang amat. Elektrik pula terputus. Macam dalam ketuhar. Agaknya kalau masak kek, dah boleh makan. Suara Cikgu Zabedah masih kedengaran nyaring, berlaga dengan bunyi kertas yang dijadikan kipas oleh beberapa orang pelajar yang lain.
“Panasnya,” suara jantan seorang pelajar lelaki mengejutkan seisi kelas yang sedang leka mengibas sambil mendengar bebelan Cikgu Zabedah yang sudah makin kendur. Mungkin kerana dia pun terasa bahangnya.
“Kau banyak dosa. Memanglah panas. Tengok aku. Steady je beb!” Seorang lagi menyampuk. Bikin panas telinga.
“Dah. Banyak pula cakapnya. Siapkan nota yang saya suruh buat. Esok hantar,” cikgu juga yang menang. Kalau dah namanya Cikgu Bedah, tak ada siapa boleh lawan. Singa pun boleh jadi tikus.
“Fuh, lega. Nasib baik dia keluar awal sikit. Kalau tak, boleh terbakar telinga aku ni. Dah lah tak ada elektrik, dia pula buat ringan mulut membebel.” Ngomel Syarifah. Tangannya masih ligat mengibas kertas yang sudah hampir renyuk dek kerana terlalu kuat dikibas.
“Lama pula kali ni elektrik ni putus. Tak tahanlah macam ni. Dah lencun baju aku ni.” Syarifah bangun. Dia menghampiri pintu utama kelas. Cuaca di luar juga sama panasnya. Tak ada angin langsung. Mukanya tambah berkerut.
“Hah, itulah kau. Banyak sangat buat dosa. Lain kali, kalau orang suruh pergi sembahyang jemaah tu pergi aje lah. Ini tak, nak memonteng saja kerjanya.” Memang celupar mulut mamat jepun ni seorang. Bikin panas ni.
“Oi, jepun. Mulut kau tu jaga sikit. Kang tak pasal-pasal ada yang makan bakul sampah.” Lantang suara Syarifah.
“Kau cakap saja bolehlah. Cuba buat aku nak tengok.” Syarifah tercabar. Memang nak kena anak jepun seorang ni.
Syarifah menuju ke belakang kelas. Beberapa pelajar lelaki sudah bersorak. Si anak jepun telan liur. Nampak macam berani, tapi penakut juga.
“Kau nak sangat kan?” Syarifah angkat bakul sampah. Dia angkat kening. Muka si anak jepun dah berubah. Bukan boleh kira si Syarifah ni. Silap haribulan, merasa dia makan sampah percuma.
“Woi, aku main-mainlah tadi. Kaulah kawan aku yang paling baik. Selalu pergi sembahnyang jemaah, selalu baca Al-Quran. Kaulah yang paling cantik kat sekolah ni.” Syarifah makin menghampir. Tak makan pujian. Mampuslah. Bukan dia ikhlas tu. Nak mengelak kena makan sampah saja.
“Semua bangun!” Suara lantang Pijan, ketua kelas buat Syarifah tersentak. Terjatuh bakul sampah yang sedari tadi ditangannya. Bertabur sampah di atas lantai.
‘Aduh…’ Masalah lain pula yang timbul. Tak pasal-pasal jadi tukang sapu pula.
“Syarifah, kenapa tu? Kamu kutip balik semua sampah tu.” Syarifah sudah menunduk. Terbongkok-bongkok mengutip sampah yang bertabur. Si anak jepun tersengih-sengih memandang. Dia menang lagi.
‘Tak guna punya anak jepun. Siap kau lepas ni.’ Syarifah menjeling tajam. Memang malang nasibnya hari ini.
>> 
“Ika!” Laung Syarifah. Kawannya di hadapan berpaling ke belakang. Segaris senyuman diberi. Kemudian terus menyambung langkah mencari tempat duduk. Perut yang sudah berkeroncong perlu diisi segera.
“Geram betul aku dengan anak jepun tu. Siaplah dia lepas ni. Memang kaw-kaw aku kerjakan.” Si kawan sekadar mendengar. Bukan tak tahu sikap kawannya yang seorang ni. Pantang betul kalau dicabar. Malas nak layan lebih-lebih.
“Ika, nanti aku pinjam nota kau ya. Tak sempat aku nak salin tadi.” Ika sekadar mengangguk. Masih lagi tertumpu pada nasi lemak yang dibelinya tadi. Waktu rehat terlalu singkat.
“Hai, boleh tumpang sekali?” Ika jeling sekilas. Mamat-mamat biasa. Menyampah betul.
“Hoi, kau orang ni tak ada kerja ke? Mengacau orang saja. Dah, berambus.” Syarifah tak suka bila Ika dikacau kacang-kacang hantu itu. Ika pula, diganggulah macam mana pun, tak pernah dia kisah. Entah ilmu apa yang dia pakai.
“Aku kacau kawan kau, bukan kau. Senyap sudah. Kan cik Betty?”
Berdekah-dekah mereka ketawa. Ika masih meneruskan suapannya. Langsung tak kisah bila diejek begitu. Dah biasa sangat. Hari-hari dia dengar. Dah kalis. Kalau dia lawan pun, bukannya dia boleh tukar apa-apa. Tetap juga dia begitu.
“Mulut kau orang jaga sikit ya. Jangan sampai ada yang kena ganyang dengan cili nanti.” Syarifah mula panas. Terasa benar dia. Ika kawan baiknya. Tak sanggup dia lihat melihat Ika asyik dikeji begitu. Kesian. Bukan salah dia. Semuanya ciptaan Tuhan.
“Uuu…takutnya I. Nanti kena makan cili. Pedas tu.” Ketawa pelajar-pelajar lelaki itu makin keras. Buat Syarifah makin hangat.
“Dahlah tu Sya. Tak ada gunanya kau lawan dia. Bukan dapat apa-apa pun.” Ika menyabarkan kawannya. Nasi lemak sudah habis dimakan. Air sirap dihirup perlahan hingga habis. Dia perlu segera. Hari ini gilirannya bertugas.
“Aku pergi dulu ya. Nak bertugas pula ni. Kau masuk kelas dulu.” Ika bangkit. Meninggalkan pelajar-pelajar lelaki itu yang masih lagi ketawa. Syarifah juga angkat punggung. Malas nak mengadap muka budak-budak sengal tu lama-lama. Darah tinggi dia nanti.
“Hah, dah nak balik negara dia agaknya si gigi besi tu.” Ketawa mereka bergema satu kantin. Beberapa pelajar yang masih di situ hanya menggeleng. Memang melampau.
Syarifah tuding jari runcingnya tepat pada muka salah seorang pelajar lelaki itu. Memang dia tak puas hati. Kalau bukan kerana Ika yang menghalang, dah lama budak-budak kurang otak tu kena sembur dengan dia.
“Siaplah kau orang lepas ni.” Pantas kerusi ditolak ke belakang. Langkah diatur laju tanpa sedikitpun menoleh ke belakang. Panas betul hatinya. Nasib baik elektrik dah ada, kalau tak memang terbakar terus hatinya.
>> 
Ika mempercepatkan langkahnya bila loceng sekolah menjerit nyaring. Malas betul dia nak pergi ke tempat yang satu ini. Kalau tak kerana tugas, memang haram tempat ini untuknya. Tempat ‘jin’ bertendang. Sepatutnya dia bertugas dengan rakannya, tapi budak tu tak datang sekolah pula. Langkah diatur makin laju. Makin cepat dia ke sana, makin cepat dia boleh berambus. Tak kuasa nak duduk lama-lama.
Kepala dipanjangkan sedikit. Kemudian dipendekkan semula. Ini yang dia malas. ‘Jin-jin’ itu ada di sana. Ika tarik nafas panjang. Nak tak nak, terpaksa juga. Dengan kuasa pengawasnya, ‘jin-jin’ itu perlu patuh arahan. Kalau tak, pandai-pandailah jawab dengan Cikgu Zaid, ‘bapak jin’.
“Maaf, kamu semua dikehendaki masuk ke kelas sekarang juga.” Wajah-wajah ‘jin’ yang tak bertanduk itu dipandang sekilas kemudian pandangannya ditunduk bila kesemua mata-mata itu memandangnya tajam. Jantungnya berdegup kencang. Memang mati dia kali ini.
“Hah, dah berani nak tunjuk lagak nampaknya kau ni. Hoi, Kau ingat kami takut. Setakat minah gigi besi macam kau ni, sekali aku hentak kaki aje, luruh semua gigi kau tu. Tau tak?” Memang satu penghinaan! Bila ketua ‘jin’ bersuara, pengikut yang lain ketawa berdekah-dekah. Ika ketap bibir.
“Saya tak kisah. Tapi yang penting, kamu semua kena masuk sekarang atau saya laporkan pada guru disiplin.” Mesti tegas. Jangan cepat mengalah. Pengawas sekolah mesti kuat. Tangannya dikepal. Menahan geram dan getar.
“Oh, nak buat laporan ya. Kau ingat kami takut ke? Si Zaid tu nampak aje ganas. Tapi sekali aku angkat penumbuk, kecut jugak perut dia.” Memang kurang ajar ‘jin-jin’ ini semua. Dengan cikgu pun mereka tak hormat.
“Baiklah, kalau kamu tak mahu masuk juga, saya buat laporan sekarang.” Tak sempat Ika berpusing ke belakang, tangannya ditarik dan dilipat ke belakang. Menjerit dia. Sakit.
“Hah, tahu pun sakit. Baik kau jangan buat pandai. Kalau tak, bukan setakat tangan kau aje, kaki kau sekali aku patahkan. Kau nak?” Dekat suara itu kedengaran di telinga Ika. Bau rokok melemaskan rongga hidungnya.
Air matanya bergenang tapi tak semudah itu dia perlu mengalah. Yang salah tetap kena hukum. Amanah yang dipikul tetap perlu dilunaskan. Sekolah ada undang-undang. Tangan Ika makin kuat ditekan bila dia tidak bersuara. Ika menjerit kecil.
“Hoi!” Ika terperanjat. Begitu juga sekumpulan pelajar samseng itu. Sepantas kilat tangan Ika dilepaskan. Berkeliaran mereka lari. Huh, ingatkan berani sangat. Pengecut rupanya. Baru kena jerkah sikit, dah kecut. Blah lah.
Ika mengusap pergelangan tangannya yang terasa perit kerana dicengkam kuat tadi. Merah jadinya. Dia menghela nafas lega. Nasib baik tak patah.
“Kau tak apa-apa?” Tegur suara tadi. Ika menoleh ke belakang. Tergamam seketika. Tak berkelip matannya. Dadanya terasa sesak. Dia tak mimpi kan? Memang orang itu yang berdiri di hadapannya saat ini.
“Zulaikha, kamu tak apa-apa ke?” Tersedar dia dari lamunan. Pantas kepalanya menggeleng. Terasa pipinya panas. Malunya.
“Hmm…baguslah. Tapi apa kau buat kat sini?”
“Bertugaslah.” Mukanya ditunduk ke lantai. Tak sanggup dia nak tatap wajah itu. Sesak nafas!
“Seorang saja? Mana lagi seorang?” Macam tak puas hati.
“Dia tak datang sekolah.” Kedua-dua pengawas lelaki yang berdiri di hadapannya mengangguk. Puas hati dengan jawapan yang diberi mungkin.
“Dah, kau pergi masuk kelas. Biar kami berdua yang settlekan benda ni. Ingat, lain kali kalau seorang, jangan buat-buat berani bertugas kat sini. Cakap dengan kami.” Serius. Nama pun ketua pengawas. Cepat-cepat Ika beredar dari situ. Hatinya bercampur-baur. Sakit tangannya sudah tak terasa bila terpandang wajah itu. Aduh, cair dibuatnya. 

Bab 2
Payah betul rasanya nak melelapkan mata. Sepasang mata milik pujaan hatinya asyik mengganggu tidurnya. Bibirnya mengulum senyum setiap kali teringatkan peristiwa siang tadi. Macam mimpi. Seolah-olah macam kisah dongeng. Puteri raja yang diselamatkan oleh putera raja yang sangat kacak. Ah, syoknya. Ika mula mengelamun.
“Hoi mak cik. Yang kau tersengih-sengih tengah-tengah malam buta ni apahal?” Sergahan Syarifah menghapuskan semua angan indah yang diciptanya sebentar tadi. Tak sempat nak naik kuda dengan putera idaman. Apalah si Syarifah ni. Mengacau saja kerjanya.
“Ish, mana ada aku sengih. Aku tengah tidurlah ni. Kacaulah.” Ika memusingkan badannya membelakangkan Syarifah.
“Alah, tak payah nak tipu aku. Aku tahu.” Pantas mata Ika terbuka. Dia kembali memusingkan badannya mengadap Syarifah. Apa yang kawannya tahu?
“Apa yang kau tahu?” Mukanya mula membahang. Mana si kepoh ni dapat tahu? Siapa lagi yang tahu. Malunya.
“Aku tahulah kau tak tidur lagi. Eh, kau tak jawab lagi soalan aku petang tadi.” Fuh, lega! Ika hela nafas lega. Nasib baik tak pecah rahsia.
“Soalan apa pula kau ni? Aku nak tidurlah.”
“Nyanyuk betullah kau ni. Kenapa kau masuk kelas lewat lepas rehat tadi? Masuk-masuk aje, terus diam tak bercakap. Kau kena sampuk ke? Manalah tahu kau pergi jaga tempat jin bertendang sana.” Memang celuparlah mulut minah seorang ni. Pantas ingatannya pada peristiwa pagi tadi terlayar di depan mata. Tiba-tiba sahaja pergelangan tangannya terasa perit.
“Aku bertugas macam biasalah.”
“Tapi tadi tu lewat sangat. Biasanya kau bertugas lima minit saja. Kau nak memonteng ya?” Serkap Syarifah.
“Gila kau. Apa faedahnya kalau aku ponteng kelas.” Apa punya kawanlah. Aku sikit punya baik.
“Aku gurau sajalah. Aku tahulah kau tu best student. Setiap kali ujian mesti dapat high score. Habis tu kau pergi mana?” Masih tak mengalah. Ika buat-buat tak dengar. Matanya dipejam rapat. Kadang-kadang, ada perkara yang perlu dirahsiakan juga walaupun dengan kawan baik sendiri. Maaf ya Syarifah. Perkara tu, biarlah rahsia.
“Ika, kau dengar tak aku tanya ni?” Tubuh kurus kawannya digoncang-goncang. Tak ada tindak balas. Syarifah merengus. Geram betul.
“Tak apalah. Dah tak sudi nak kawan dengan kita.” Syarifah merajuk. Dia menapak ke katilnya. Matanya pun sudah mengantuk.
Sorrylah Sya. Aku tak boleh nak cakap kat kau. Esok ajelah aku pujuk kau.’ Ika menyambung tidurnya. Harap-harap putera pujaan masih setia menunggunya bersama kuda putih.

>> 
Ika meletakkan pen di tepi kertas ujian. Masih ada sepuluh minit sebelum masa tamat. Jawapannya disemak semula. Agak berpuas hati dengan jawapan yang diberi. Nasib baik ujian kali ni tak berapa susah.
“Baik pelajar semua. Masa menjawab dah tamat. Sila letakkan pen.” Ika menghela nafas lega. Subjek terakhir untuk ujian kali ini.
“Ish, susah betullah. Cikgu Siti kata soalan senang aje. Senang apa kalau macam tu. Pecah kepala nak fikir. Sengallah.” Bebel Syarifah. Tak habis-habis membebel. Dari hari pertama hingga ke hari terakhir hari ini, itu sahaja yang dibebelkannya. Naik berbulu telinga ni mendengar.
“Habis tu kau asyik fikir susah aje, memanglah susah jadinya. Cuba kau fikir senang, senanglah jadinya.” Tempelak Ika. Pau kacang dikunyah perlahan. Sudah tak ada selera nak makan benda lain. Maklumlah esok nak balik kampung.
“Kau senanglah. Memang bijak. Aku ni, baca sepuluh kali pun tak lekat-lekat kat otak.” Air pandan disedut laju.
“Ish, tak baik kau cakap macam tu. Kalau kau tak pandai, macam mana kau boleh masuk sekolah ni. Kau pun pandai, Cuma malas sikit aje.” Syarifah mencebik. Pandailah nak memujuk. Dah muak mendengar.
“Hah, ini dia si Betty La Fea tu.” Ika berhenti mengunyah. Syarifah yang tengah panas jadi makin berapi. Memang cari nahas.
“Hoi mangkuk. Kau orang kalau tak mengacau orang sehari tak boleh ke? Apa, kalau tak mengejek sehari, kau orang boleh mati ya? Kalau macam tu elok sangatlah. Mati lagi bagus daripada kau orang hidup. Menyusahkan mak bapak aje.” Syarifah dah bercekak pinggang. Merah padam mukanya menahan marah.
“Eh, mak bapak jangan sebut ok. Kau apahal? Ada aku mengata kau ke? Baik kau berambus sebelum muka kau tu pecah.” Ika telan liur. Kadang-kadang si Syarifah ni terlampau berani.
“Sya, dahlah tu. Aku ok je.” Ika cuba menarik tangan sahabatnya tapi ditepis.
“Apa kau ingat aku takut. Cubalah kalau berani. Hoi mangkuk, cuba kau cermin dulu muka kau tu. Kau ingat muka kau tu hensem sangat ke? Muka macam bangunan tak siap, ada hati nak mengutuk orang. Sedarlah sikit.” Berombak dadanya menahan marah. Berubah terus muka mamat di hadapannya. Kulit cerah lelaki itu bertukar merah. Telinga pun sama.
“Mulut kau tu jaga sikit. Silap haribulan tak boleh bercakap terus.” Penumbuk dikepal. Egonya tercabar. Dikutuk oleh seorang gadis. Memang tak boleh dimaafkan.
“Hah, apa kau tunggu lagi. Tumbuklah kalau kau berani.” Syarifah sudah menyuakan mukanya. Makin berani.
“Sya, sudahlah tu. Bahaya.” Tubuh kawannya ditarik sedikit menjauhi pelajar lelaki yang besarnya lebih satu kali ganda daripada mereka.
“Ah, aku tak peduli. Kau ingat dia orang tu berani sangat ke? Muka saja nampak macam samseng, tapi hati macam kucing.” Sesedap rasa sahaja si Syarifah itu mengutuk.
“Apa kau cakap?” Pelajar lelaki itu sudah hilang sabar. Penumbuknya diangkat. Tinggal seinci sahaja sebelum sampai ke muka Syarifah. Nasib baik kawan-kawannya sempat menghalang. Kalau tak memang lebam sebelah muka cantik Syarifah.
“Faizul! Ikut saya ke pejabat sekarang. Syarifah, kamu pun sama.” Hampir luruh jantung kedua-duanya bila mendengar jerkahan Cikgu Zaid. Memang cari nahas.
“Tu lah kau Sya, aku dah cakap. Jangan lawan dengan dia orang. Kan dah susah.” Ika dah tak tahu nak cakap apa. Memang Syarifah panas baran. Pantang silap sikit, melentinglah dia.
“Ah, aku tak kisah. Bukan salah aku pun. Mamat bengong tu yang salah. Buat apa aku nak takut.” Masih dengan sikap panas barannya. Sabar sajalah. Semua yang berada di kantin hanya memerhati dua pesalah itu.
“Apa nak jadi dengan kamu berdua ni? Dah tak nak sekolah? Nak jadi samseng pula?” Berdesing telinga Syarifah mendengar. Faizul hanya menunduk. Ini bukan kali pertama dia berdepan dengan guru disiplin. Minggu lepas pun dia dah jumpa. Tapi tak pandai nak serik.
“Bukan salah saya cikgu.” Syarifah cuba mempertahankan dirinya.
“Kamu diam. Saya tak habis cakap lagi.” Syarifah ketap bibir. Kepalanya ditunduk ke bawah.
“Faizul, saya tak tahu ini sudah kali ke berapa. Tiap-tiap minggu muka kamu sahaja yang datang mengadap saya. Apa nak jadi dengan kamu ni? Kamu kena ingat, tahun ni kamu SPM. Takkanlah sebab bergaduh dengan budak perempuan kamu sanggup kena gantung sekolah. Kamu tak fikir masa depan ke? SPM dah dekat. Tinggal dua bulan saja lagi. Apa salahnya kamu simpan dulu perangai samseng kamu tu. Lepas SPM nanti, kamu nak jadi samseng ke, nak jadi jin ke, nak jadi apa ke, lantak kamulah. Tapi buat masa sekarang, kamu masih di sekolah dan sekolah ni ada peraturan.” Cikgu Zaid tarik nafas. Kepala digeleng beberapa kali.
“Kamu faham tak apa yang saya cakap ni Faizul?” Faizul hanya mengangguk. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Macam biasa.
“Hah, kamu Syarifah. Apa masalah kamu sebenarnya ni? Dengan budak lelaki pun nak bertumbuk. Kamu ingat sikit, kamu tu perempuan. Jaga sikit tingkah laku kamu tu. Kamu fikir, ada ke orang yang nakkan kamu kalau kamu buat perangai macam ni?” Faizul tergelak kecil. Padan muka. Tak macam perempuan langsung. Syarifah merengus kasar. Kurang asam betul.
“Tapi dia yang mulakan dulu cikgu. Dia yang menghina Zulaikha dulu. Saya cuma nak pertahankan Zulaikha saja.” Tak boleh berdiam diri. Kebenaran mesti ditegakkan. Tak boleh biarkan yang salah terus berkuasa.
“Betul Faizul?” Peluh mula memercik di dahinya.
“Mana ada cikgu. Dia yang terlebih-lebih. Saya cuma menegur saja. Mana ada saya hina dia.” Bukannya susah sangat pun nak reka cerita bohong. Syarifah ketap bibir geram.
“Eh, kau jangan pandai-pandai nak reka cerita pulak kat sini. Yang kau panggil dia Betty La Fea tu apa? Bukan menghina namanya tu? Patutlah Bahasa Melayu selalu gagal.” Ejek Syarifah. Memang dia tak puas hati.
“Apa kau cakap?”
“Memang betul pun kan?” Tak mahu mengalah.
“Sudah-sudah. Tak habis-habis. Depan saya pun kamu nak gaduh ke? Nanti saya bagi surat gantung sekolah baru kamu tahu.” Gertak Cikgu Zaid. Macam-macam hal budak-budak sekarang ni.
“Eh, kalau cikgu nak bagi surat gantung sekolah, cikgu bagi kat dia saja sebab dia yang salah. Saya tak salah apa-apa.” Syarifah tetap mempertahankan dirinya. Dia tak nak kena gantung sekolah.
“Apa pulak. Kau yang mula dulu.” Memang dasar perempuan muka tembok.
“Saya kata sudah! Memang tak seriklah kamu berdua ni. Karang ada yang saya nikahkan terus kat sini.” Terbeliak mata Syarifah mendengar kata-kata cikgu disiplinnya itu. Gila ke apa nak kahwin dengan mamat tiga suku macam tu. Dah lah cakap berbelit-belit. Kaki penipu. Simpang malaikat empat puluh empat.
“Hish, bagi percuma pun tak nak.” Pantas Faizul geleng kepala.
“Dah, ini amaran terakhir saya. Kalau lepas ini kamu buat lagi, saya tak akan teragak-agak gantung kamu dari sekolah. Faham?” Kedua-duanya mengangguk. Lega bila diberi pelepasan. Kalau tak, mahunya kena gantung sekolah.
“Dan kamu Faizul, lepas ni saya nak kamu tumpukan pada pelajaran kamu. Masa depan kamu jauh lagi. Jangan musnahkan masa depan kamu tu hanya kerana perangai samseng kamu tu.” Faizul mengangguk lemah. Kedua-duanya keluar dari bilik Cikgu Zaid dengan perasaan bercampur-baur. Antara lega dan tak puas hati. Geram pun ada.
“Macam mana Sya? Kau ok ke?” Ika yang dari tadi menunggu di luar bilik guru disiplin terus mendapatkan kawannya. Tak senang duduk dibuatnya.
“Aku ok. Cuma aku tak puas hati aje. Macam mana cikgu boleh lepaskan mamat sengal tu. Memanglah nak kena dengan aku.” Tak serik lagi.
“Dahlah tu Sya. Nasib baik kau tak kena gantung sekolah. Kau jangan layan sangat sikap panas baran kau tu. Bahaya.” Nasihat yang entah ke berapa kali. Dah jenuh mulutnya membebel.
“Aku tahulah Ika. Tapi memang tak puas hati betullah. Siaplah dia lepas ni.” Masih dengan sikap keras kepalanya. Nak juga dia balas dendam.
“Sya!” Geram sungguh kalau nasihat kita tak diendahkan. Orang bagi nasihat untuk kebaikan dia. Ika menapak laju meninggalkan Syarifah. Panggilan kawannya langsung tak diendahkan. Sakit hati.

No comments:

Post a Comment