2012-05-14

jangan merajuk sayang 12


 ok..silalah ye..komen sket ok!!


Siti Fatimah memencilkan diri di dalam bilik. Tak berminat nak menyertai ahli keluarganya yang lain yang sedang bersemangat membuat persiapan untuk hari esok. Dia sikit pun tak ada hati nak buat semua tu. Hati dia dah dipenuhi dengan rasa benci, sakit, geram dan semua yang seumpama dengannya. Tadi pun dia hanya makan sesuap dua. Seleranya memang tertutup terus.

“Biasalah tu mak. Orang tengah berdebar-debar, mana ada selera nak makan.” Usik Kak Long. Siti Fatimah buat-buat tak dengar. Pinggan yang masih berbaki makanan dibawa ke sinki.

Hatinya sebak. Tak ada sesiapa untuk dia mengadu nasib. Nak mengadu dengan Kak Teh, mesti Kak Teh cakap dia mengarut. Lagipun Kak Teh tengah sibuk mengemas rumah. Setitis air matanya gugur. Kenapa nasib dia malang sangat? Bukannya dia tak nak kahwin, tapi belum masanya lagi. Belum jumpa yang berkenan di hati. Kenapa Ryzal buat dia macam ni? Apa salah dia?

Telefon dicapai. sekali lagi dia membuat panggilan kepada Ryzal. Hampa. Panggilannya masih tak berjawab. Makin laju air matanya gugur. Kemudian dia membuat panggilan kepada seseorang. Bob adalah harapannya.

“Bob, tolong aku Bob.” Rintihnya. Dah tak tahu nak mengadu kat siapa.

“Kau ni dah kenapa nyah? Cuba kau cerita elok-elok kat aku.” Buang tebiat ke menangis tengah-tengah malam ni. Macam Pontianak sudah gayanya.

“Ryzal kejam!”

“Apa lagi dia dah buat dekat kau?” Tumpuan kepada drama korea lakonan hero kegemarannya, Lee Dong Wook, terganggu.

“Dia suruh mak dia hantar rombongan esok. Dia paksa aku kahwin dengan dia.” Tangisannya tak mampu ditahan lagi. Bantal ditekup ke muka. Tak mahu orang-orang di luar dengar tangisannya. Jiwanya betul-betul terseksa.

“Hah? Kau biar betul Siti. Kenapa dia buat macam tu?” Memang tumpuannya kepada Lee Dong Wook hilang seratus peratus.

“Aku tak tahu Bob. Masa aku balik lepas jumpa kau petang tadi, mak aku bagitahu berita ni. Aku tak tahu nak cakap apa. Aku betul-betul bingung. Aku tak tahu nak mengadu dekat siapa. Kau tolonglah aku Bob. Aku tak nak kahwin dengan dia.” Siti Fatimah mengongoi. Tolonglah faham perasaannya. Dia tak nak kahwin dengan Ryzal. Tak nak!

“Habis tu kau nak aku buat apa? Larikan kau? Aku tak nak subahat.” Apa yang dia boleh buat? Kalau Siti Fatimah ada depan mata bolehlah dia pujuk.

“Kau buatlah apa saja asalkan aku tak kahwin dengan dia.” Siti Fatimah sendiri pun tak tahu nak suruh Bob buat apa.

“Manalah aku tahu nak buat apa. Aku ni tukang jahit aje tau. Bukannya samseng. Kalau samseng bolehlah aku pergi tumbuk si Ryzal yang tak tahu malu tu.” Dia pun naik geram dengan Ryzal. Suka-suka hati nak paksa orang kahwin dengan dia. Dah desperate sangat ke apa?

“Hah, kau datang rumah aku. Lepas tu kau cakap yang kau nak kahwin dengan aku. Kau cakaplah yang kita memang bercinta. Bob, kau buatlah apa saja Bob.” Idea gila dah datang. Bob sajalah harapannya. Tipu sunat tak apa. Demi masa depannya.

“Kau gila? Belum sempat aku buka mulut, rasanya mak kau dah halau aku dengan penyapu lidi. Tak naklah aku.” Nak mati? Sah-sah keluarga Siti Fatimah tak akan terima.

“Habis tu aku nak buat macam mana Bob? Tolonglah aku.” Siti Fatimah dah tak berdaya nak berfikir. Tak sanggup dia nak bayangkan apa yang akan berlaku esok.

“Macam mana ya? Macam nilah, aku rasa kau kena juga bagitahu keluarga kau pasal Ryzal. Manalah tahu mereka boleh terima. Masih ada masa lagi kalau nak batalkan.” Itu saja yang dia boleh tolong. Dia tak ada hak nak batalkan majlis pertunangan itu.

“Aku tak sanggup nak bagitahu mereka. Kau tahu tak, sekarang ni mereka semua sedang bersemangat buat persiapan untuk hari esok. Makanan pun dah tempah. Adik-beradik aku pun semua dah sepakat nak balik esok.” Sungguh dia tak sanggup. Emak paling bersemangat. Awal-awal lagi dia dah suruh Mak Ngah Nab buatkan pulut kuning. Baju pun Kak Long dengan Kak Teh dah belikan.

“Payah juga kalau macam tu. Siti, aku rasa kau bersabarlah sampai esok. Kau berlagak saja macam biasa. Biar pertunangan tu berlangsung. Kau masih ada masa sebulan untuk batalkan semuanya.” Idea yang dia sendiri pun serba-salah nak sebut. Kalau boleh tak naklah jadi macam tu. Tapi dah tuan empunya badan sendiri yang tak nak.

Siti Fatimah dah tak mampu nak berkata apa. Dia pun pernah fikirkan perkara yang sama. Tapi, mampukah dia untuk memutuskan pertunangan itu disaat semua orang sedang bergembira? Ah, dia dah tak boleh nak berfikir.

“Kau rehatlah dulu. Esok kau tu dah jadi tunang orang. Nanti bengkak mata tu tak cantik pula. Lari pula abang Ryzal.” Sengaja dia bakar hati Siti Fatimah yang dah memang sedia terbakar.

“Bob! Kalau dia lari pun lagi bagus.” Pergilah lari jauh-jauh. Lelaki itu tak diperlukan dalam hidupnya. Menyusahkan orang saja.

“Aku gurau sajalah. Amboi, makin dekat nak kahwin makin garang.” Ketawa Bob meledak.

“Bob! Kurang asam kau ya.” Bob terlebih dulu putuskan talian. Tak sanggup nak dengar sumpah seranah Siti Fatimah.

Siti Fatimah kembali melayan sendunya. Betapa dia tertekan memikirkan hari esok. Entah bila dia terlena pun dia tak tahu. Malam ini mimpinya tak seindah biasa. Ryzal senyum sinis memandangnya. Dia cuma mampu berendam air mata.

>> 

Rombongan pihak lelaki akan sampai bila-bila masa sahaja. Siti Fatimah sudah cantik didandan oleh kakak-kakaknya. Senyuman langsung tak terpamer di wajahnya sejak awal tadi. Dah macam patung bernyawa lagaknya. Hanya mengikut dan menerima apa yang orang lain buat pada dirinya.

“Dah cantik dah adik Kak Long. Mesti tak berkelip si Ryzal tu tengok nanti.” Usik Kak Long. Siti Fatimah langsung tak terusik. Hingga ke saat ini pun dia masih terfikir macam mana nak batalkan semua ini. Macam nak lari dari rumah pun ada.

“Mak Ucu, Pak Ucu dah sampai.” Kecoh mulut Farah, anak ketiga Kak Long menyampaikan berita.

“Amboi, awalnya. Ini mesti kes tak sabar nak tengok bakal tunang dia.” Masih mahu mengusik. Cakaplah apa saja pun, Siti Fatimah dah tak kisah. Tak ada langsung rasa teruja seperti orang lain.

“Kak Long dengan Kak Ngah keluar dulu. Siti duduk sini diam-diam tau.” Tak ada respons. Tinggal Siti Fatimah seorang diri di dalam bilik. Dia pandang cermin di hadapan. Melihat pantulan wajahnya. Bibirnya dioles dengan gincu warna merah hati. Ada celak dan maskara juga. Sesuatu yang tak pernah dibuatnya. Tapi disebabkan dia hanya mampu membatu tadi, dia terpaksa terima.

“Mak Ucu, kereta Pak Ucu semuanya besar-besar. Pak Ucu kaya ya Mak Ucu? Nanti bolehlah Iqbal suruh dia belanja Iqbal makan KFC hari-hari. Tak pun belikan kereta mainan banyak-banyak. Boleh tak Mak Ucu.” Siti Fatimah kerut dahi. Pandai sungguh budak bertuah ni. Kaya sangat ke? Siti Fatimah mengintai dari tingkap biliknya. Terlopong mulutnya. Agaklah. Ada dua buah kereta Mercedes. Satu lagi kereta dia tak pasti kereta apa. Tapi memang nampak mewah. Apa kerja Ryzal sebenarnya? Siapa keluarga Ryzal?

“Boleh tak Mak Ucu?” Iqbal ulang semula soalannya.

“Hah? Boleh.” Apa sebenarnya yang Iqbal minta tadi?

“Mak Ucu, nantikan, kalau Mak Ucu kahwin, Mak Ucu duduk dengan Iqbal lagi ke?” Agak terkejut dia dengar soalan Iqbal. Apa maksud si kecil ni?

“Kenapa Iqbal tanya macam tu?” Dia mengusap perlahan ubun-ubun anak saudaranya. Anak saudara yang paling rapat dengannya. Sejak lahir, memang dia yang jaga Iqbal.

“Nanti kalau Mak Ucu tak ada, siapa nak main PS2 dengan Iqbal? Tak bestlah main dengan Along. Boring.” Nak tergelak Siti Fatimah dengar pengakuan anak saudaranya yang seorang ini. Boleh pula dia fikir sampai ke situ.

“Iqbal tak payah risau. Mak Ucu akan tetap tinggal dengan Iqbal.” Tak duduk sini nak duduk mana lagi? Kahwin pun belum. Entah jadi entah tidak.

“Janji?”

“Janji.” Siti Fatimah mengucup pipi gebu Iqbal. Melompat si kecil itu. Serta-merta dia keluar dari bilik.

“Siti, jom keluar. Mereka nak jumpa Siti.” Kak Long membawa adiknya keluar dari bilik. Perasaan Siti Fatimah? Dia sendiri tak pasti. Memang sedikit berdebar tapi dia langsung tak gembira.

“Siti, salam dengan Datin Maria. Inilah mama Ryzal.” Siti Fatimah menyalami wanita cantik di hadapannya. Datin? Kenapa dia tak tahu pun?

“Tak payah nak berdatin-datin dengan saya Kak Mah. Siti Fatimah panggil saja mama. Cantik Siti Fatimah. Tak hairanlah kalau Ryzal berkenan pun.” Puji Datin Hajah Maria. Bukan setakat Ryzal yang berkenan, dia pun sama. Siti Fatimah hanya mampu senyum.

Cincin emas bertatahkan sebutir berlian disarung kemas ke jari manis Siti Fatimah. Saat itu hanya Tuhan yang tahu betapa luluhnya hati wanitanya. Semua yang berlaku sekarang bukan atas kerelaannya. Dia sekadar berlakon. Berlakon untuk mengekalkan senyuman di wajah emak dan ahli keluarganya yang lain. Adakah ini satu pengorbanan?

“Alhamdulillah, semuanya pun dah selamat. Lepas ni, bolehlah kita buat persiapan untuk majlis pernikahan mereka pula.” Datin Hajah Maria tak lepas menggenggam tangan bakal menantunya. Dia gembira. Gembira sangat.

“Harap-harapnya begitulah datin. Kami pun tak adalah nak buat besar-besar sangat. Setakat yang termampu saja.” Baru tadi dia tahu yang bakal besannya ini berpangkat datin. Hari tu datang, langsung tak berlagak macam datin.

“Tak apa Kak Mah. Kami pun nak minta maaflah sebab majlis belah kami lambat sikit sebab nak tunggu adik Ryzal nikah dulu.” Siti Fatimah sekadar mendengar. Dia langsung tak tahu apa-apa. Bila tarikhnya pun dia tak tahu.

“Kami tak kisah. Asalkan semuanya berjalan lancar, itu dah cukup baik.” Majlis itu tak penting. Yang pentingnya akad. Rasanya macam dah tak sabar nak tengok anak bongsunya ini naik pelamin.

“Mak, makanan dah siap.” Kak Chik berbisik kepada emak.

“Mari datin. Kita jamu selera. Kami buat ala kadar saja.” Datin Hajah Maria mengangguk.

Siti Fatimah tak ada selera nak makan. Matanya melilau mencari kelibat Ryzal. Dia mahu menuntut penjelasan daripada lelaki itu. Dia menghampiri tingkap rumah. Ryzal sedang leka bermain dengan anak-anak saudaranya. Mereka nampak sangat mesra. Pandai juga mamat tu layan budak-budak. Siti Fatimah terleka seketika tapi kemudian dia tersedar. Ada perkara yang perlu diselesaikan.

“Ryzal, boleh kita bercakap sekejap?” Siti Fatimah langsung tak memandang ke arah Ryzal yang kini sudah sah menjadi tunangnya. Ryzal pandang Siti Fatimah dari atas ke bawah. Terkesima sekejap. Cantik.

“Ada apa?” Lembut suaranya. Dia mendekati Siti Fatimah membuatkan wanita itu jadi tak selesa. Siti Fatimah melangkah menjauhi Ryzal.

“Kenapa awak buat macam ni?” Suaranya bergetar. Dia sedang menahan sakit hatinya. Air mata yang bergenang juga cuba ditahan supaya tak mengalir.

“Buat apa?” Sengaja buat-buat tak faham.

“Pleaselah Ryzal. Tak payah pura-pura tak tahu. Apa niat awak sebenarnya?” Dia memberanikan diri menentang wajah tunangnya. Tapi tak boleh lama. Mata Ryzal sangat tajam.

“Ok. Niat saya? Tak ada niat apa-apa. Saya rasa awak sesuai jadi isteri saya. Sebab tu saya suruh mama langsungkan pertunangan ni.” Senang saja jawapannya. Siti Fatimah kecilkan matanya. Macam tak percaya yang Ryzal akan cakap begitu. Mamat ni ingat kahwin tu perkara main-main ke?

“Tapi saya kan dah cakap saya tak sukakan awak dan saya tak nak kahwin dengan awak.” Suaranya sedikit tinggi. Ryzal letak jari telunjuknya di bibir.

“Jangan kuat-kuat. Nanti orang lain dengar.”

“Biarlah orang lain dengar pun. Apa masalahnya? Biar dia orang tahu yang awak ni sebenarnya lelaki tak guna.” Biar padan muka Ryzal. Baru puas hatinya.

“Takkan awak nak suruh mak ayah awak dengar kut? Nak tengok mereka berdua menangis?” Siti Fatimah terdiam. Dah berani nak mengugut pula? Memang dasar lelaki tak tahu malu.

“Ah, tak kisahlah. Sekarang ni saya nak tahu kenapa awak buat semua ni.” Hatinya bertambah geram. Menyampah betul dengan sikap tak serius Ryzal.

“Kan tadi abang dah cakap. Abang nak Siti Fatimah Adrianna jadi isteri abang.” Siti Fatimah ketap bibir. Ryzal senyum nakal.

“Itu saja?” Siti Fatimah memang tak puas hati. Ryzal mengangguk.

“Baik. Kalau itu yang awak nak, saya tak ada bantahan. Tapi ingat, saya akan pastikan yang awak akan menyesal!” Keras. Kalau Ryzal boleh buat sesuka hatinya, dia pun boleh. Jangan harap dia akan mengalah. Setitis air mata gugur juga. Tak mampu untuk ditahan.

“Mak Ucu, kenapa Mak Ucu menangis?” Cepat-cepat Siti Fatimah menyeka air mata yang mengalir. Dia cuba untuk senyum.

“Eh, mana ada Mak Ucu nangis. Mata Mak Ucu masuk habuklah sayang.”

“Mak Ucu sedih sebab Pak Ucu dah nak balik. Nanti Mak Ucu rindu.” Ryzal senyum nakal. Dia melirik ke arah Siti Fatimah yang ternyata sedang menahan geram. Ada dia kisah?

Iqbal senyum. Kemudian dia berlari menyertai sepupu-sepupunya yang lain. Siti Fatimah pun tak menunggu lama. Pantas kakinya melangkah masuk ke dalam rumah. Boleh gila dibuatnya kalau lama-lama duduk dengan Ryzal. Tak ada maknanya dia nak rindu. Tak jumpa seumur hidup pun lagi bagus!

1 comment:

  1. best...
    nak tahu jgak cara siti nk bals dekat si ryzal tu..

    ReplyDelete