2009-05-07

sepupuku suamiku?8

Cuaca pagi begitu dingin. Nana terpaku sendirian melihat keindahan alam ciptaan Tuhan. Kabus pagi menutupi sebahagian kawasan itu. Mentari masih malu-malu untuk memancarkan sinarnya. Senyuman terukir apabila minda nakalnya mengingati romantisnya malam tadi. Tiba-tiba senyumnya lenyap. Nafasnya seakan berhenti berhembus, jantung bagai tak berfungsi.

“Sayang fikir apa ni? Mesti fikir pasal abang kan?” ciuman mesra singgap ke pipinya membuatnya terasa membahang. Tangan Hisyam kemas melingkari pinggangnya.

“Mana ada. Nana tengok pemandangan kat sini. Cantik.” ‘Abang ni pakai ilmu apa ek? Asyik tahu je aku tengah fikir apa. Kagum betul aku.’

“Nana suka ya? Kalau macam tu, kena selalu datang sinilah. Boleh tengok selalu. Hari-hari pun boleh.”

“Hah? Hari-hari?” ‘Abang ni macam nak suruh aku duduk sini je. Ni yang best ni.’ Hati Nana berbunga riang.

“Ye lah. Kalau sayang duduk sini, mestilah dapat tengok hari-hari. Abang pun boleh tengok sayang hari-hari.” ‘Abang panggil aku sayang? Sukanya….Kalau panggil abang ‘baby’ boleh?’ Gedik betul.

“Duduk sini? Apa maksud abang? Nana tak fahamlah.” ‘Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu tanya pula. Takpe, saja nak manja-manja dengan baby.’ Tangan Hisyam masih erat merangkul pinggang Nana. Begitu selesa. Nana melentok manja di dada bidang suaminya.

“Apa kata kalau sayang pindah je. Duduk dengan abang kat sini. Takdelah abang sunyi sangat.” Hisyam memberikan cadangan. Dia harap Nana akan setuju. Kalau boleh, dia mahu Nana sentiasa ada dengannya.

“Ermm…Sebenarnya, memang Nana suka duduk sini. Dapat tengok pemandangan, dapat duduk dengan abang…Tapi…” ‘Macam mana nak cakap ni?’

“Tapi?” Hisyam menunggu ayat seterusnya. Nana kelihatan agak kurang selesa.

‘Kalau aku duduk sini, tak tahulah apa jadi. Nanti projek tahun akhir aku ke mana, assignment ke mana, yang lain pulak jadi nanti. Nana, kau jangan buat hal pulak. Elok-elok dapat ijazah tahun ni, nanti ada yang melopong tengok orang lain terima ijazah. Lagipun, rumah abang dengan kampus bukannya dekat. Mahu sejam. Aku ni dah lah jenis yang lambat bersiap. Kalau kelas pukul lapan, mahu pukul enam pagi dah kena bangun. Ish, aku dah tinggal lama zaman bangun pagi-pagi ni. Tapi macam mana nak cakap ni.’ Nana serba-salah.

“Takpe kalau sayang tak nak pindah. Abang faham.” ‘Mungkin Nana belum sedia. Biarlah dulu. Bagi masa. Lagipun aku dah tahu dia takde orang lain selain aku. Itu pun dah cukup. Masih ada banyak masa lagi.’

“Biar Nana fikir dulu ya bang.” ‘Huh, nasib baik. Kalau tak jenuh aku nak terangkan satu-satu.’

“Ok. Tapi dengan satu syarat.”

“Syarat? Apa dia?” ‘Katakan saja syaratnya wahai jantung hatiku sayang. Hamba sedia turuti. Hehehe…’

“Sayang kena balik rumah abang every weekend, ok?” ‘Satu permulaan. Biar Nana selesa dulu.’

“OK.” Rangkulan Hisyam makin kemas. Bibirnya galak mengucup wajah isterinya. Dari dahi turun ke pipi dan kemudian leher membuatkan Nana tergamam. Terasa mengasyikkan.

“Opss…” Hisyam melonggarkan rangkulan. Ada sahaja alasan Nana saat bibirnya ingin mendarat di bibir gadis itu.

“Nana belum mandi lagi. Nana mandi dulu ya.” ‘Baik aku cabut sebelum apa-apa terjadi. Ish, seram. Tak boleh bayangkan apa akan berlaku selepas ini kalau terus dibiarkan. Berdosakah aku menolak kemahuan suami? Tapi, Nana tak sedia lagi. Sorry baby…’
Hisyam tersenyum. Mungkin dia menakutkan Nana lagi. ‘Sabar Syam. Takkan lari gunung dikejar.’

“Nana, matilah kali ni.” Suria cemas. Dia harus memberitahu Nana perkara ini segera.

“Apa yang matinya. Aku hidup je lagi ni. Sihat walafiat. Bahagia lagi.” Nana buat suara gedik.

“Aku tahulah kau hidup lagi. Kalau tak, macam mana aku boleh cakap dengan kau sekarang ni.” ‘Main-main pulak minah ni. Aku serius ni. Debik sekali kang.’

“Ok, ok. Kenapa?Cuba story kat aku. Relax…” ‘Apehal lah pulak minah ni. Serius semacam je.’

“Mamat tu dah tahu.”

“Mamat? Mamat mana pulak ni. Indon, bangla?”

“Johan lah.” ‘Buat lawak budak sekolah lah pulak minah ni. Kalau ada depan aku dah lama kena cucuk lubang hidung. Biar besar macam mamat bangla.’

“Oh mamat Indon tu. Dia tahu apa?” ‘Orang kata muka si Johan ni macam Ariel Peterpan. Tapi aku tengok macam tegak macam arial tv je.’

“Dia dah tahu kau dah kahwin. Aku tercakap la pulak.” Suria rasa bersalah. Dia sudah berjanji dengan Nana agar tidak bagitahu sesiapa yang dia sudah berkahwin.

“Hah? Macam mana dia tahu. Apa lagi kau bagitahu mamat tu?” Terkejut beruk Nana. Orang yang paling dielakkan daripada tahu akan perkara ni sudah tahu. Mukanya berpeluh tiba-tiba.

“Semalam dia nampak kau naik kereta laki kau. Lepas tu, pagi tadi dia datang jumpa aku. Dia paksa aku cakap kau keluar dengan siapa. Aku takut bila dia dah mula ugut aku dengan Farah. Aku terpaksalah cakap perkara sebenarnya.”

‘Aduh…Kenapalah aku tak pandang kiri kanan dulu semalam. Mana nak sempat, dah teruja sangat bila abang bukakkan pintu. Lupa benda lain.’

“Macam mana ni Nana. Aku tak sengaja. Sorry lah…” Rasa bersalah terus menerjah Suria. Kesian pulak dengan Nana. Mesti dia terpaksa berdepan dengan pelbagai asakan Johan.

“Takpe. Kau rileks je. Biar aku settlekan perkara ni sendiri.” ‘Alahai…Baru je settle satu masalah, masalah lain pulak muncul. Parah ni.

‘Tapi aku peduli apa. Aku bukannya makwe dia pun. Salah dia jugak. Awal-awal lagi aku dah tolak. Dia yang jenis tak reti bahasa melayu. Nak suruh aku cakap sepanyol baru faham agaknya. Ada yang jadi Rosalinda karang.’

“Siapa yang call?” ‘Opocot meletup. Ni lagi sorang. Suka sangat buat orang terkejut. Tapi tak boleh marah-marah, malam nanti ada yang kena tidur sorang. Tak best.’

“Suria.”

“Ooo… Kenapa dia call?” Hisyam melabuhkan punggungnya di sebelah Nana. Tangannya merangkul bahu Nana.

“Saja je. Tanya bila nak balik.” ‘Sorry baby. Takpe, bohong sunat.’ Hisyam angguk.

“Pukul berapa abang nak hantar Nana balik kampus?” Tanya Nana setelah agak lama berdiam.

“Ermm…Lewat sikit boleh? Tak puas lagi nak manja-manja ni. Lepas ni seminggu abang kena duduk sorang-sorang tau.” Hisyam buat-buat manja. Kepalanya dilentokkan ke bahu Nana.

‘Alamak, manja la pulak laki aku ni. Janganlah macam ni baby. Ada jugak yang tak balik kampus nanti.’


Johan genggam penumbuk. Tak puas hati. Telahannya selama ini ternyata benar. Gadis pujaannya sudah berkahwin. Suatu perkara yang tidak pernah terlintas difikiran dalam waktu begini. Masih belum tamat belajar. Kenapa terlalu cepat Nana buat keputusan?

‘Kau memang kejam Nana. Takkan selama ni kau langsung tak rasa apa yang aku rasa? Aku sanggup buat apa saja demi kau. Ini balasan kau pada aku? Kau gadis pertama yang aku cinta. Dan aku sumpah, takkan ada gadis lain yang dapat gantikan tempat kau di hati aku. Aku akan pastikan suatu hari nanti kau akan melutut depan aku supaya menerima kau. Waktu tu, baru hati aku akan puas. Kita sama-sama tunggu Nana.’
Tilam ditumbuk keras. Hatinya terlalu sakit. Teramat sakit hingga air mata jantannya menitis. Tak semudah itu dia akan melepaskan Nana. Selama empat tahun dia mengejar cinta gadis itu. Bukan mudah untuk melupakannya dalam sekelip mata. Status Nana bukan halangan. Walau dia tahu betapa berat dosa yang akan ditanggung kerana meruntuhkan masjid yang dibina, tapi kerana mata hatinya telah buta dek kerana terlalu mencintai gadis itu.

‘Ya ALLAH, ampunkan aku. Aku lemah.’

19 comments:

  1. okes...sorry la lmbt upload. baru abes exam smlam. keep reading my novel n enjoyzz!!!

    ReplyDelete
  2. best2..
    sronok citer nie..
    sambung lg yer..

    ReplyDelete
  3. update la selalu. ini kira ok cepat juge.

    ReplyDelete
  4. best2 cpt smbung lg..tk sabar nk tahu aper yg jd pasnie..u mmg best bt cter nie..haha

    ReplyDelete
  5. up date la cepat2 lagi ye, tak sabar best cite awak ni

    ReplyDelete
  6. thnks.. best....cpt2 smbung lg ek??
    hehehe

    ReplyDelete
  7. bez!
    itu perkara pertama yg muncul kt kpala sy bila 1st time bc citer nih......ayat simple...sng nk fhm..
    to fantaghiro..good job!
    truskan usaha anda!!!

    ReplyDelete
  8. ala johan ni kacau la >.<

    ReplyDelete
  9. hha..
    nana ske ngelat..
    sian kat hisyam..
    saba hisyam,,saba..ekeke..

    johan da wat hal da..huhu...
    ape la rncgn si johan nieh..ngeee..
    smbung2..

    ReplyDelete
  10. wa.... beh3...
    besa kan sikit tau font...
    :D

    ReplyDelete
  11. ahakz..makin bez la...
    nana n hisyam..so sweeettt..
    hehehe...
    cm da something ngn johan neh..
    seram..
    pepon..cpt2la smbg ek..
    xsabo neh...
    hahahaha...

    ReplyDelete
  12. lalalala..
    nana takut2 yea..
    malu la tu..
    chaiyok2...syam..

    ReplyDelete
  13. dlm byk2 cite yg pernah i baca cite ni yg i paling suke. biarla ending nye happy. gud luck

    ReplyDelete
  14. mekaceh sume
    korang wt sy lagi semangat nk tulis citer ni.

    ReplyDelete
  15. ceritanya mmg menarik sesgt...
    cuma tulisan tu bg la besar sikit naik juling membacanya... hehehe

    ReplyDelete
  16. uwaaaaa.... i got a feeling si johan ni akan wat sesuatu yg teruk n jahat coz die nk dptkan jugak si nana ni......

    ReplyDelete
  17. best!!
    jgn j0han bnuh hisyam dh la ea.. x smpai ati nk bace nnti.. hehe

    ReplyDelete
  18. wah..bezzzzzzzzzzzz sgt..
    tp ada 1 perkara largh..
    leh x jgn panngil hisyam baby..
    x bez lah panggilan 2..
    mcm gedik tau..
    panggil jew largh abang..

    ReplyDelete
  19. yolah...jgn pggil baby..tak sesuai..sgt2.
    lg satu si nana ni anti klimaks la...cian johan

    ReplyDelete