2012-05-04

jangan merajuk sayang 10


sooooooorrryyy...xsempat nk post ari isnin aritu..bz yg amat..ni baru ade mase..huhuhuhuhu...ape2 pun harap korang semua masih lagi setia & berminat nk baca kisah siti fatimah yg seterusnya...hehehehe...
enjoyzzzz!!

Siti Fatimah menanti penuh sabar. Seminit sekali dia tilik jam di pergelangan. Matanya tak duduk diam dari tadi. Asyik melilau ke kiri dan kanan. Masih berbaki sepuluh minit sebelum waktu yang dijanjikan. Sengaja dia datang awal. Kononnya supaya boleh bertenang. Tapi rasanya sama saja. Degupan jantungnya makin laju. Air yang dipesan sudah tinggal separuh dek kerana gelabahnya.

Sepuluh minit dah berlalu. Kelibat Ryzal masih tak kelihatan. Siti Fatimah buka semula SMS yang dikirim oleh Ryzal. Nama restoran dah betul. Waktunya pun dah betul. Tapi mana pergi Ryzal? Tak apa, mungkin jalan sesak. Hari minggu pun jalan sesak ke? Sabar Siti, sabar. Nanti datanglah tu.

Minumannya hanya tinggal sedikit. Hampir setengah jam dia menunggu. Batang hidung Ryzal masih juga tak 
kelihatan. Ini yang dia paling tak suka. Dah tahu lambat, bagilah SMS ke apa. Tak adalah orang tertunggu-tunggu. Tolak sepuluh markah. Tak menepati waktu. Lagi sepuluh minit Ryzal tak sampai, dia akan balik. Banyak kerja lain lagi dia nak buat. Kalau Ryzal tak datang pun lagi senang. Boleh batalkan terus perkahwinan tu.

Masa yang diberi kepada Ryzal dah tamat. Dah tak kuasa dia nak menunggu lagi. Minuman dihirup hingga habis. Buang masa betul. Punyalah semangat dia datang awal. Buang karan saja dia fikir macam-macam sebelum ni. Geramnya! Tas tangan dicapai. Belum sempat kakinya melangkah setapak, berdiri tegak seorang lelaki berbaju biru muda di hadapannya. Nasib baik tak terlanggar. Ini lagi satu. Punyalah besar restoran ni, depan aku juga kau nak lalu.

“Siti Fatimah.” Pemuda berkaca mata hitam itu menegur. Siti Fatimah angkat muka. Dia terdiam di situ. Ryzal!

“Maaf, saya terlambat. Ada hal kecemasan tadi.” Kaca mata hitan masih melekat di wajahnya. Siti Fatimah sudah menundukkan mukanya. Geramnya masih bersisa.

“Tak apa.” Dia tak jadi nak melangkah pergi. Dia duduk kembali. Debaran di dada kembali bertandang tapi tak sehebat tadi. Mukanya juga tiada senyuman. Dia nak tengok macam mana cara Ryzal minta maaf. Dan proses penilaian bermula sekarang. Siaplah kau.

“So, dah lama tunggu? Tadi tu nak ke mana?” Ryzal buat-buat tanya. Mesti dah nak balik sebab dah lama menunggu. Dia sengaja sebenarnya. Kalau Siti Fatimah nak uji dia, dia pun boleh uji Siti Fatimah juga. Penilaian pertama, boleh tahan cantik. Kulitnya cerah. Makin terserlah dengan tudung hitam yang dipakai. Tak nampak macam perempuan kolot.

“Ingatkan Encik Ryzal tak jadi datang. Saya nak baliklah tadi.” Matanya langsung tak memandang Ryzal di depan. Ryzal mengangguk. Bagus, berterus-terang.

“Kita order minuman dulu.” Ryzal dah bersedia nak panggil pelayan tapi cepat dihalang oleh Siti Fatimah.

“Tak payah. Saya dah minum. Lagipun saya datang ni nak berbincang dengan Encik Ryzal tentang rancangan orang tua kita. Saya rasa Encik Ryzal tentu dah tahukan? Lagi cepat selesai lagi bagus.” Laju saja patah perkataan itu keluar dari mulutnya. Mana dia dapat kekuatan pun dia tak tahu. Mungkin sebab hatinya tengah geram.

Ryzal akur. Boleh tahan tegas juga minah di depannya ini. Tak apa. Kita tengok apa yang Siti Fatimah nak buat.

“Ok. Tapi sebelum tu, panggil saja Ryzal. Tak perlu formal sangat. Lagipun lepas ni kita nak kahwinkan? Dan kalau Siti Fatimah nak panggil abang Ryzal pun tak apa.” Ulat bulu dah naik daun. Hari tu beria tolak. Dah ada depan mata, lain pula jadinya. Dah terpikat? Tak adalah, cuma nak menguji.

“Saya rasa awak dah salah faham. Saya belum lagi bersetuju dengan lamaran mak awak tu.” Sabar Siti, sabar. Ok, tolak sepuluh markah lagi sebab nampaknya macam lelaki gatal.

“Maksud awak?” Bukan ke hari tu mama kata minah ni dah setuju?

“Biar saya berterus terang saja. Saya tak pernah bersetuju pun dengan idea perkahwinan ni. Saya tak kenal siapa awak, dan awak pun tak kenal siapa saya. Dan saya rasa mustahil untuk kita berkahwin kalau saling tak mengenali. Jadi, saya harap awak boleh batalkan niat awak untuk meneruskan rancangan ini.” Makin lancar kata-katanya. Demi masa depan. Berjuang!

“Saya tak faham. Mama saya cakap, awak dah setuju.” Dalam diam Ryzal meneliti setiap inci wajah Siti Fatimah. Alis matanya cantik terbentuk. Matanya juga. Pipinya licin. Bibirnya juga terbentuk sempurna. Ada tahi lalat di pipi kirinya. Dagunya terbelah dua. Tak dinafikan, memang cantik.


“Encik Ryzal, sa...”

“Ryzal.” Potong Ryzal. Siti Fatimah mendengus perlahan.

“Ok, Ryzal. Saya tak cintakan awak dan awak, saya boleh jamin seratus peratus yang awak pun tak cintakan saya. Jadi buat apa kita nak kahwin?” Siti Fatimah harap Ryzal akan bersetuju dengan cadangannya. Dia juga boleh jamin yang Ryzal sudah ada buah hati.

“Siapa cakap? Kalau saya kata yang saya dah jatuh hati dengan awak?” Cermin mata hitam ditanggalkan. Cuba bermain mata dengan Siti Fatimah. Siti Fatimah tak berkelip memandang. Tapi cepat-cepat dilarikan pandangannya. Lama-lama pandang begitu nanti boleh jatuh hati pula.

“Tak payah nak main-main dengan saya. Saya tak berminat dengan awak. Awak boleh cari perempuan lain untuk dijadikan isteri. Saya tak berminat.” Ok, tolak lagi sepuluh markah sebab cuba nak main-main.

Ryzal terdiam. Pandangannya tepat menghala ke arah Siti Fatimah. Berani juga perempuan ni ya? Macam menarik pula. Ego Ryzal sedikit tercabar. Tak pernah ada perempuan yang berani cakap begitu dengannya.

“Katakanlah, dia nak jumpa kau hujung minggu ni sebab nak tolak lamaran mama kau. Tapi dalam masa yang sama, kau dah berkenan dengan dia. Apa yang kau akan buat pula?”

Soalan daripada Norman semalam segera menerpa kotak ingatannya. Adakah dia akan mengalah? Adakah dia juga akan buat perkara yang sama? Mengikut cadangan Siti Fatimah dan menolak cadangan ibunya?

“Sayang!” Siti Fatimah terkesima dengan adegan secara langsung yang sedang disaksikannya. Seorang wanita berambut perang dengan baju yang tak cukup kain datang menerpa ke arah Ryzal. Dengan selambanya wanita yang wajahnya dimekap tebal itu memaut mesra lengan Ryzal. Ini adalah kenyataankan? Bukan khayalannya kan? Perempuan tak tahu malu tu memang ada depan matanya kan?

“Hai, you buat apa kat sini?” Ryzal nampak macam serba salah. Perlahan-lahan pelukan wanita itu cuba dilepaskan. Wajahnya juga nampak ketara perubahan.

Menyirap darah Siti Fatimah. Jenis macam ni emak nak suruh dia jadikan suami? Tak payah nak mimpi. Lupakan saja. Siti Fatimah bingkas bangun. Sedikit pun tak menoleh ke arah Ryzal yang cuba untuk mendapatkannya. Langkah diatur laju. Kurang ajar punya jantan. Memang lelaki zaman sekarang tak boleh dipercayai. Harap muka aje nampak baik tapi hati macam iblis.

>> 

Pintu kereta ditutup kuat. Hatinya masih membara. Pintu butik milik Bob ditolak kuat. Ada beberapa orang pelanggan di dalamnya. Semua mata tertumpu ke arahnya. Mahu tak mahu terpaksa jugalah dia lempar senyum walaupun tak ikhlas. Macam mana nak ikhlas kalau hati tengah sakit? Semuanya gara-gara lelaki tak guna tu. Geramnya!

“Terima kasih ya kak. Lain kali datanglah lagi.” Bob menghantar pelanggannya hingga ke pintu. Bila pelanggannya dah keluar, cepat-cepat dia pergi dapatkan Siti Fatimah yang sedang memuncung di atas sofa. Dia tahu Siti Fatimah baru balik dari keluar dengan Ryzal. Ini mesti ada berita tak baik.

“Macam mana? Kau dah jumpa dia?” Bob melabuhkan duduk di hadapan Siti Fatimah. wanita itu tak segera menjawab. Muncungnya makin panjang. Dah kenapa pula ni?

“Nyah, aku tanya ni. Macam mana dengan bakal suami kau tu? Ok ke?” Dah jelas dekat depan mata pun lagi nak tanya. Sah-sah tak ok.

“Kau tengok muka aku ni ada macam ok tak?” Dia mendengus kasar. Masih terbayang di ruang matanya macam mana mesranya perempuan tadi memeluk Ryzal.

“Habis tu ceritalah kat aku.” Dah macam mami jarum.

“Kau tahu, setengah jam aku tunggu dia. Dah elok aku nak balik, baru nampak batang hidung. Yang itu aku boleh sabar lagi. Kau percaya, dia boleh suruh aku panggil dia abang? Memang gatal tambah miang betul. Jangan harap aku nak panggil dia macam tu. Jumpa pun baru sekali.” Siti Fatimah berhenti sekejap. Ambil nafas. Ada lagi yang dia nak cerita. Perkara paling tak boleh tahan.

“Boleh tahan juga ya mamat tu. Habis tu apa kau buat?” Bob setia mendengar. Memang malanglah nasib kawannya ini. Ingatkan kali ini bolehlah jumpa dengan putera kayangan impian, rupanya tak juga.

“Aku terus teranglah dengan dia yang aku tak nak kahwin dengan dia dan suruh dia batalkan perkahwinan tu.”

“Habis tu dia cakap apa?” Makin berminat nak tahu cerita seterusnya.

“Dia cakap yang dia dah jatuh hati dengan aku. Tak ke gila namanya. Jumpa baru sekali dah jatuh cinta. Kau boleh fikir tak jantan jenis apa dia tu.” Darahnya kembali menyirap.

“Yang tu aku boleh tahan lagi. Kau tahu apa yang berlaku lepas tu?”

“Tak.” Jawab Bob. Dah memang dia tak tahu. Dia nak dengarlah ni.

“Aku tak tahu dari planet manalah minah seorang ni. Tiba-tiba muncul depan aku dan panggil si Ryzal tu sayang. Lepas tu, boleh pula dia pergi peluk mamat tu. Kau rasa kalau kau dekat tempat aku, apa kau akan buat?” Melopong Bob mendengar. Hebat.

“Kau biar betul?”

“Habis tu kau ingat aku tipu? Tak ada maknanya aku nak tipu. Buang masa aku saja. Nasib baiklah aku jumpa dia dulu. Kalau tak, habis aku. Belum mati dah siap-siap gali kubur sendiri.” Minta dijauhkan. Tuhan masih sayangkannya. Syukurlah.

“Hmm...kira hebat jugalah mamat tu ya.”

“Nak suruh aku kahwin dengan lelaki macam tu? Memang taklah kan. Tak kahwin sampai tua pun tak apa.” Entah kenapa dia rasa sedih sangat. Air mata sudah bergenang. Cuba ditahan. Tak guna menangis sebab jantan macam tu.

“Habis tu, kau nak buat apa sekarang? Mak kau dah tahu?” Kesian pula. Mungkin jodoh Siti Fatimah belum sampai. Sabar sajalah.

“Ini yang aku tengah fikir ni. Macam mana aku nak bagitahu mak aku. Kau agak-agaklah, mak aku percaya ke dengan cerita aku? Yalah, selama ini mak aku pandang si Ryzal tu sebagai lelaki yang baik. Sekarang, bila aku bagitahu dia perkara ni, aku takut dia tak boleh terima. Mesti dia fikir aku reka cerita sebab tak nak kahwin dengan mamat sengal tu.” Ini pun satu lagi masalah. Boleh ke emaknya terima perkara ini?

“Tapi kau kena bagitahu juga emak kau. Lainlah kalau kau tetap nak kahwin juga dengan mamat tu.” Bob sekadar bergurau. Dia cuma mahu buat Siti Fatimah bertenang sikit.

“Mulut. Jangan harap aku nak harap aku nak kahwin dengan dia. Aku bersyukur sangat sebab Tuhan dah tunjuk awal-awal lagi siapa jantan tu sebenarnya. Dibuatnya aku terjatuh cinta dengan dia, lepas tu kami kahwin dan lepas kahwin baru aku tahu perangai sebenar dia, mati aku.” Memang dia bersyukur tapi dia rasa ralat. Tak tahulah kenapa. Mungkin sebab dia pernah berharap yang Ryzal memang seorang lelaki yang baik dan lelaki itu adalah jodohnya. Tapi sebaliknya pula berlaku.

“Sekarang, kau dah legalah yang kau tak payah kahwin dengan dia?” Boleh percaya ke minah ni? Entah-entah sebenarnya sedih.

“Lega sangat.” Apa-apa pun dia harus terima kenyataan. Ryzal bukan untuk dia. Jodohnya belum sampai.

“Aku rasa, baik kau balik dan bagitahu emak kau. Cakap baik-baik dengan dia. Aku rasa mak kau akan faham.” Pujuk Bob. Mungkinlah Hajah Asmah akan kecewa tapi semuanya hanya sementara. Lambat laun Hajah Asmah pasti boleh terima kenyataan.

“Aku macam tak sampai hati nak kecewakan mak aku lagi tapi dalam masa yang sama aku tak boleh terima Ryzal sebagai suami aku.” Siti Fatimah menundukkan pandangannya. Pasti emaknya akan menangis lagi. Maaf, mak.

“Hmm...aku pun rasa kecewa juga. Aku ni dah berangan-angan nak jahit baju kahwin kau. Terpaksalah tunda lagi.” Bob bangun. Masih ada banyak tempahan yang dia perlu siapkan. Maklumlah, sekarang ini musim orang kenduri. Bukan setakat pengantin yang menempah, orang yang nak pergi kenduri pun nak buat baju baru juga. Tak nak kalah.

“Alah kau ni, cakap macam aku tak akan kahwin saja. Kau buat sajalah. Manalah tahu, berkat kau buat baju aku awal-awal, cepat aku kahwin nanti.” Teringin juga dia nak tengok macam mana rupanya baju hari bersejarahnya. Walaupun masih belum pasti bila, tapi tak salah kut kalau buat persediaan awal.

“Ah, tak kuasa aku. Banyak lagi tempahan aku nak siapkan ni. Sekarang ni, kau pergi balik, cakap dengan mak kau. Lepas tu kau suruh mak kau cepat-cepat cari penggantinya. Hah, lepas dah dapat pengganti baru kau bagitahu aku. Bolehlah aku siapkan baju kau.” Sepasang baju yang sudah siap dijahit dikeluarkan. Mahu ditambah dengan manik.

“Amboi, menghalau nampak! Tak apa, esok aku datang lagi.” Siti Fatimah bingkas bangun.

“Esok aku tutup.” Laju Bob membalas. Siti Fatimah kerut dahi.

“Apasal pula? Kau nak pergi mana?”

“Hoi, mak cik. Takkanlah sebab kau tak jadi kahwin terus lupa esok hari apa? Esok Ahadlah.” Siti Fatimah tepuk dahi. Dia betul-betul lupa. Tersengih di situ. Malu sendiri.

“Lupa pula. Oklah, aku balik dulu. Nanti kalau aku  free aku datang lagi.”

“Kau tu, hari-hari pun free.” Dah kalau hari-hari ada saja muka dia di butik ni, memang freelah tu.
Siti Fatimah menutup rapat pintu keretanya. Enjin dihidupkan tapi dia masih termenung di situ. Cuba mengatur ayat yang terbaik untuk diucapkan kepada emaknya. Pasti emaknya sedang menunggu dengan harapan menggunung. Mesti emaknya nak dengar perkara yang baik-baik saja. Siti Fatimah pejam mata. Ya Allah, berilah sedikit kekuatan kepada hamba-Mu ini.

p/s::komenlah sikit..huhu..nak tau juge feedback ttg cter ni..ok ke tak???

6 comments:

  1. best juga ni... bolehlh sambung lg
    nak tau cerita seterusnya...

    ReplyDelete
  2. Siti fatimah mmg nampak tegas. Takkan nk kna kawin paksa kot. Storyline yg bgs :)

    ReplyDelete
  3. kawen ngsn bob je r,,ok gak tu ksn..

    ReplyDelete
  4. Oahan cerita awak best... Boleh buat novel

    ReplyDelete
  5. hehe..terima kasih nur amirah...skrg da bleh dapatkan novelnya di pasaran...

    ReplyDelete